Remélhetőleg a rendszeres utánfutó vontatók sem tapasztalták még meg azt a rettenetes érzést, amikor egy kanyarban a vontatmány oldalra kitör, kisodródik, szélsőséges esetben kiborul, és még a vontatót is elrántja. Ennél enyhébb az az eset, amikor az utánfutó lengeni kezd, amit önkéntelen kormánymozdulatokkal korrigálni igyekszünk, de sokszor ahelyett, hogy a lengés megszűnne, inkább erősíti az életveszélyes mozgást. Bizony sokszor csak a szerencse segít, mert ilyenkor nem csak önmagunk kerülünk veszélybe, hanem, a közlekedés más résztvevői is.
Az utánfutó kilengése, illetve bólogatása azért is tud létrejönni, mert egy közönséges kapcsolófej lazán illeszkedik a vonóhorog gömbfejére, itt semmiféle csillapító erő nincs. A veszélyes lengések megelőzésére az AL-KO különleges stabilizátort fejlesztett ki. Ez tulajdonképpen egy mechanikusan működtetett fék, amelynél kettő, illetve négy fékpofa több mint másfél tonna erővel rászorít a gömbfejre. Ez a fékerő nem akadályozza meg, hogy a vonóhorog és a kapcsolófej közötti szükséges elmozdulások (pl. kanyarban) létrejöjjenek, a felesleges lengéseket, bólogatásokat viszont azonnal lefogja. Az AL-KO stabilizátoros kapcsolófejjel ellátott utánfutó, sokkal jobban követi a vontatót még folyamatos jobbra-balra kanyargás közben is (ez az ún. “rénszarvas teszt”). Nem akar kitörni, megelőzni a vontatót. Az összehasonlító teszteken az egyébként azonos paraméterekkel rendelkező stabilizátor nélküli gépkocsi életveszélyesen csóválta a vontatmányt, a stabilizátoros viszont pontosan követte a vontató ívét.
A stabilizátort egy kar lenyomásával mechanikusan kapcsoljuk be. A “fékpofák” a normál fékekhez hasonlóan fékbetétet kapnak, így a gömbfejet nem koptatják, hanem maguk a betétek kopnak, de 50-60 ezer km-t is kibírnak. Az ilyen kapcsolófej a legtöbb fékezett utánfutóra utólag is felszerelhető. Nagyon ajánljuk. A csillapítás érdekében a stabilizátoros kapcsolófejeket csak száraz, zsírtalan vonóhorogra szabad felkapcsolni.